Program
konferencji naukowo-dydaktycznej


II konferencja naukowo-dydaktyczna
Nowe wyzwania w akademickim nauczaniu języków słowiańskich jako obcych
28-29 listopada 2019 roku
Uniwersytet Wrocławski
Pierwszy dzień konferencji – 28.11.2019 (czwartek) budynek D WPAiE UWr, sala 2D (pierwsze piętro)
Rejestracja uczestników konferencji rozpocznie się przed otwarciem obrad.
Moderator: dr hab. Dorota Michułka, Prof. UWr
9.00-9.30 – otwarcie konferencji
9.30-9.40 – przerwa
9.40- 10.20 – wykład: Kształcenie studentów z niepełnosprawnością (doc. Alina Czapiga, Uniwersytet Wrocławski)
10.20- 10.40 – prezentacja zakresu działalności Zespołu ds. Obsługi Studentów i Doktorantów z Niepełnosprawnością (ZODSN) w Uniwersytecie Wrocławskim (dr Wiesława Zybura – Pełnomocnik Rektora ds. studentów i doktorantów z niepełnosprawnością)
10.40-11.00 – przerwa
Moderator: dr Sylwia Wójtowicz-Marszał
11.00-12.00 – debata z udziałem przedstawicieli władz rektorskich i dziekańskich nt. nowych wyzwań w nowoczesnym nauczaniu akademickim w UWr
12.00-13.00 – przerwa na lunch
OBRADY PLENARNE
Moderator: dr Anna Pięcińska
13.00 – 13.20 – Wyzwania w nauczaniu języków obcych w perspektywie teorii złożonych systemów dynamicznych (prof. dr hab. Anna Michońska-Stadnik, Uniwersytet Wrocławski)
13.20-13.40 – Między wiedzą praktycznie użyteczną a wiedzą naukową – o pomiarze wiedzy w języku obcym studentów neofilologii (dr Wioletta Piegzik, Uniwersytet Szczeciński)
13.40 – 14.00 – Ocena kompetencji komunikacyjnej i umiejętności pracy z tekstem przyszłych studentów filologii hiszpańskiej – język hiszpański i język polski (dr Magdalena Krzyżostaniak, Uniwersytet Wrocławski)
14.00 – 14.20 – Rola działań popularyzujących wiedzę o języku w rozwijaniu kompetencji językoznawczych studentów polonistyki
(dr Marta Śleziak, Uniwersytet Wrocławski)
14.20-14.40 – Lekcje łaciny po łacinie – nowatorstwo, tradycja, czy…?” (mgr Elżbieta Górka, dr Katarzyna Ochman, Uniwersytet Wrocławski)
14.40 – 15.00 – dyskusja
15.00 – 15.20 – przerwa
Moderator: dr Danuta Pytel-Pandey
15.20 – 15.40 – Reforma dokonana – braki i nadmiary. Kształcenie literackie w szkolnej edukacji polonistycznej (w świetle nowej podstawy programowej i nowego programu specjalizacji nauczycielskiej w IFP) (dr hab. Dorota Michułka Prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski)
15.40 – 16.00 – Polski.info: nauczanie języka polskiego ONLINE (dr Simona Mizerová, Uniwersytet Ostrawski)
16.00 – 16.20 – Wpływ interferencji na akwizycję języka trzeciego. Ujęcie porównawcze wybranych aspektów dydaktyki języków słowiańskich i romańskich (mgr Agata Zapłotna, Uniwersytet Wrocławski)
16.20 – 16.50 – Audiodeskrypcja, jako sposób udostępniania sztuki osobom z dysfunkcjami wzroku (dr Anna Pięcińska, Uniwersytet Warszawski, Fundacja Kultura bez Barier)
16.50-17.10 – dyskusja
18.00 – uroczysta kolacja
Drugi dzień konferencji – 29.11.2019 (piątek) budynek IFS ul. Pocztowa 9
OBRADY
Sekcja ukrainistyczna – rozpoczęcie obrad godzina 8.30 (sala 301)
Moderator: dr Olga Barabasz-Rewak
8.30-8.50 – Nazwy wybranych lokali użytkowych w nauczaniu języka polskiego jako obcego, (mgr Jana Capuk, Liceum Ogólnokształcące nr 9 w Łucku)
8.50-9.10 – Praktyczna leksyka życia codziennego – „zapomniany” temat podczas nauki języka ukraińskiego (mgr Marta Saniewska, Uniwersytet Warszawski)
9.10 – 9.30 – Методична майстерня навчання виду мовленнєвої діяльності – говоріння. (doc. Nina Stankevych, Lwowski Uniwersytet Narodowy imienia Iwana Franki)
9.30 – 9.50 – Українська фонетика для китайськомовних студентів/студенток: з досвіду викладання в Китаї, (dr Nataliya Tsisar, Ukraiński Uniwersytet Katolicki we Lwowie)
9.50 – 10.10 – przerwa
10.10 – 10.30 – Наказовий спосіб в українській мові (dr Kseniia Borodin, Ukraiński Uniwersytet Katolicki we Lwowie)
10.30 – 10.50 – Онлайн інструменти в навчанні української як іноземної (mgr Andriyana Baran, Ukraiński Uniwersytet Katolicki we Lwowie)
10.50 – 11.10 – Наукова, освітня та культурна сфери в контексті літературних журналів (mgr Наталія Чауpa, Chersoński Uniwersytet Państwowy)
11.10 – 11.30 – dyskusja
11.30 – 12.00 – przerwa
Sekcja rusycystyczna – rozpoczęcie obrad godzina 10.00 (sala 101)
Moderator: dr Sylwia Kamińska-Maciąg
10.00 – 10.20 – Elementy e-learningu na zajęciach gramatyki funkcjonalnej (w ramach bloku praktycznej nauki języka rosyjskiego) (dr Katarzyna Martyniuk, mgr Konstanty Martyniuk, Uniwersytet Wrocławski)
10.20 – 10.40 – Zastosowanie metody bleanded learning w nauczaniu języka rosyjskiego jako obcego (dr Anna Boginskaya, Uniwersytet Wrocławski)
10.40 – 11.00 – „Научиться коммуникативной деятельности можно только в процессе коммуникативной деятельности” – (на примере учебника Дискуссия) (dr Zoja Kuca, Uniwersytet Łódzki)
11.00 – 11.20 – dyskusja
11.20 – 12.00 – przerwa
Sekcja bohemistyczna – rozpoczęcie obrad godzina 10.00
(sala 401)
Moderator: dr Lenka Ptak
Dyskusja na następujące tematy:
- optymalizacja programów nauczania zgodnie z najnowszymi trendami w glottodydaktyce z uwzględnieniem oczekiwań studentów filologii słowiańskich związanych z dydaktyką języków kierunkowych (nastawienie, obok wiedzy stricte naukowej, na uzyskanie umiejętności praktycznych do zastosowania w przyszłym życiu zawodowym);
- sporządzenie aktualnej bibliografii, wytypowanie wiodących podręczników;
- wprowadzenie nowoczesnych technologii do procesu dydaktycznego jako obowiązkowego elementu zajęć językowych (pomoce audiowizualne, platformy internetowe przeznaczone do nauki języków obcych);
11.40 – 12.00 – przerwa
Sekcja kroatystyczno – serbistyczna – rozpoczęcie obrad godzina 10.00 (sala 201)
10.00 – 11.40
Moderator: dr Sybilla Daković
Dyskusja na następujące tematy:
- optymalizacja programów nauczania zgodnie z najnowszymi trendami w glottodydaktyce z uwzględnieniem oczekiwań studentów filologii słowiańskich związanych z dydaktyką języków kierunkowych (nastawienie, obok wiedzy stricte naukowej, na uzyskanie umiejętności praktycznych do zastosowania w przyszłym życiu zawodowym);
- sporządzenie aktualnej bibliografii, wytypowanie wiodących podręczników;
- wprowadzenie nowoczesnych technologii do procesu dydaktycznego jako obowiązkowego elementu zajęć językowych (pomoce audiowizualne, platformy internetowe przeznaczone do nauki języków obcych);
11.40 – 12.00 – przerwa
SZKOLENIA
12.00 – rozpoczęcie szkoleń
(12.00-12.45/ 12.45-13.30/ 13.30-14.15)
3x 45 minut – doc. Alina Czapiga – Warsztat: Problemy i zaburzenia psychiczne u młodych dorosłych; przyczyny, objawy i konsekwencje obserwowane w zachowaniu. (gr.1 sala 301)
3x 45 minut – dr Anna Przyborska-Borkowicz Warsztat: Innowacyjne technologie – podnoszenie jakości kształcenia kadry dydaktycznej (gr.2 sala 201)
14.15 – 14.45 – przerwa na lunch
(14.45-15.30/ 15.30-16.15/ 16.15-17.00)
3x 45 minut – doc. Alina Czapiga – Warsztat: Problemy i zaburzenia psychiczne u młodych dorosłych; przyczyny, objawy i konsekwencje obserwowane w zachowaniu. (gr.2 sala 301)
3x 45 minut – dr Anna Przyborska-Borkowicz – Warsztat: Innowacyjne technologie – podnoszenie jakości kształcenia kadry dydaktycznej (gr.1 sala 201)
ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI
Komitet organizacyjny:
dr Sylwia Wójtowicz – Przewodnicząca Komitetu
dr Olga Barabasz-Rewak, dr Sybilla Daković, dr Ilona Gwóźdź-Szewczenko, dr Katarzyna Martyniuk,
dr hab. Dorota Michułka, prof. UWr, dr Lenka Ptak, dr Danuta Pytel-Pandey